FAQ / Ofte stilte spørsmål

Noe du lurer på? Vi har prøvd å samle de mest vanlige spørsmålene om tjenesten på denne siden. På høyre side finner du en liste over tekniske ord og utrykk som det kan være kjekt å vite om. Er det noe du savner eller lurer på? Send oss en melding!

Før du starter

Hva er SmartSync Hosted Exchange?

SmartSync er en Hosted Exchange tjeneste. Det betyr at du/dere kan leie plass på vår server slik at dere slipper å kjøpe, samt drifte egne servere. Drifting av egne servere er dyrt og vanskelig. Ved å benytte SmartSync kan du konsentrere deg om det du ønsker og la oss ta hånd om systemet i bakgrunnen.

 


Hvilke fordeler gir Hosted Exchange meg?

SmartSync Hosted Exchange gir deg mange fordeler. Dette er kun noen av de: - Fullverdig exchange konto - Lest e-post på mobilen betyr lest e-post i Outlook - Legger du til en ny avtale på mobilen, blir denne lagt til i din Outlook også - Backup: Du har alltid en kopi av dine data på vår server, slik at mailer osv ikke blir borte ved PC-kræsj eller hvis mobilen blir ødelagt - Antivirus og antispam filtre - Forutsigbare kostnader

 


Hva trenger jeg for å ta i bruk SmartSync Hosted Exchange?

Dette kommer ann på hvordan du ønsker å benytte din SmartSync konto. Den vanligste måten er å bruke Outlook på PC og en mobiltelefon og synkronisere disse via SmartSync. For å få til dette trenger du: 1. En PC med Windows XP SP2 eller nyere (Vista) 2. Microsoft Outlook 2003 eller nyere 3. En mobil telefon som støtter Exchange Synkronisering. De aller fleste nye telefoner støtter dette.

 


Generelt

Hvor mange e-postkontoer kan jeg bruke mot SmartSync?

Du kan samle så mange e-postkontoer du vil og dermed slippe å logge deg inn på flere steder hele tiden. Under registrering hos oss velger du hvilken e-post adresse som skal vises på utgående e-post.

 


Støtter dere min PDA/mobiltelefon?

De aller fleste nye telefoner støtter Exchange synkronisering.

 


Kan jeg bruke min nåværende e-postadresse?

Ja, det kan du. Dette krever at din eksisterende e-post leverandør videresender all e-post til din nye SmartSync-adresse. Vanligvis er dette ganske enkelt å sette opp selv. Enten via din webmail, eller ved å ta kontakt med eksisterende e-postleverandør.

 


Støtter SmartSync tilgang til e-post via internett?

Ja. Ved hjelp av ditt brukernavn og passord kan du logge inn på din SmartSync-konto overalt så lenge du har tilgang til internett. Der kan du sende og motta mail, samt administrere kontakter og kalender via web.

 

 


Kan jeg synkronisere mine data når jeg er i utlandet?

Så lenge du har tilgang til internett (gprs, edge, 3G) via enheten du vil synkronisere (mobiltelefon eller pda) så er dette fullt mulig. Har du ikke dekning der du er har du fortsatt full tilgang til webmail via lokale internett-kafeer.

 


Hvorfor bør jeg eller mitt firma bruke SmartSync?

Fordelene med SmartSync er mange, men i utgangspunktet vil de aller fleste ha størst nytte av synkronisering til pda eller mobiltelefon, samt at man har en backup på våre servere. For et firma vil SmartSync fungere som en ekstern Exchange-server med alle de fordeler det medfører. Med SmartSync er du ikke avhengig av å bruke én speseíell telefon eller en spesiell teleoperatør. I tillegg har SmartSync stor komptanse ved support av telefoner, samt PC. Ta gjerne kontakt for mer informasjon.

 


Abonnement & Priser

Hvor mye koster en SmartSync-konto?

For mer informasjon om priser se vår prisliste.

 


Hvordan betaler jeg for min SmartSync konto?

Som SmartSync-bruker vil du få tilsendt en ny faktura hver 12. måned. Standard er fakturering skjer via e-post, hvis du vil ha faktura tilsendt pr. post kommer det ett tillegg på 29 kr pr. faktura.

 


Hvordan kansellerer jeg mitt abonnement?

Send oss en epost på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Vi må ha oppsigelse skriftlig. Oppsigelse via epost fra eier av abonnementet.
For ekport av database .pst fil gjør vi dette for stanadard timespris på 1 199 kr inklusive MVA.

Som SmartSync-bruker vil du få tilsendt en faktura pr. år. Standard er fakturering skjer via e-post, hvis du vil ha faktura tilsendt pr. post kommer det ett tillegg på 29 kr pr. faktura.

 


Avtaleperiode/betingelser for abonnement?

For avtaler uten bindingstid er denne gyldig frem til skriftlig oppsigelse foreligger fra en av partene. Etableringsavgift vil ikke refunderes ved oppsigelse eller brudd på avtalevilkårene. Oppsigelsestid er 1 måned, gjeldende fra 1. i hver måned. For avtaler med bindingstid er avtalen gyldig ut bindingstiden og deretter løpende med tilsvarende vilkår som avtaler uten bindingstid. Ved oppsigelse før bindingstiden er avsluttet vil Abonnenten bli fakturert for rabatt han har mottatt ved inngåelse av bindingstid.

 


Sikkerhet

Hva slags sikkerhetsløsning har dere?

All trafikk mellom deg som bruker og SmartSync er sikret med SSL-kryptering. SmartSync driftes av H-Nett Bredbånd AS.

 


Hvordan sikrer dere min e-post mot spam og virus?

Alle kontoer hos SmartSync er sikret med en antispam og antivirus-løsning fra Cumulus. Dette er en kraftig løsning som benytter flere ulike antivirus-programmer samtidig og filtrerer e-post basert på flere ulike algoritmer for å stoppe spam.

 

 


Er mine data sikre hos dere?

SmartSync tar daglig backup av våre servere hver 3. time siste 30 dager, deretter en gang pr uke tilbake 3 år. Dette sikrer deg mot utilsiktet tap av data, vi har kontroll dersom noe skulle skje. Mister du dine data er en synkronisering mot våre servere alt som skal til.

 


Installasjon og konfigurering

Hvordan setter jeg opp min Outlook mot SmartSync?

Du finner alle oppsett du trenger her.

 


Kan jeg ta med mine eksistrende e-poster, avtaler osv til SmartSync?

Dette er ikke noe problem, ring oss for hjelp til dette.

 


Jeg har Outlook 2003/2007 på min PC idag, må jeg da laste ned SmartSync sin Outlook 2007?

Nei, det trenger du ikke. Hvis du har 2003 idag kan du selvfølgelig laste ned 2007-lisensen slik at du får den nyeste programvaren.

 


Kan jeg bruke Outlook Express sammen med SmartSync?

Nei, ikke hvis du ønsker en fullstendig synkroniseringstjeneste. Outlook Express støtter ikke Exchange-synkronisering slik som Microsoft Outlook.

 


Funksjoner og problemer

Hvordan kan vi dele kalender innad i bedrfiten?

For at dette skal fungere må de brukerne som ønsker dette benytte seg av SmartSync.

 


Avtalene i Outlook og på telefonen viser forskjellig tidspunkt.

Det er fordi det er satt opp feil tidssone på mobilen eller din PC. Rett opp dette og foreta en ny synkronisering

 

 


Hvordan kan jeg velge hvilken avsenderadresse jeg skal vise?

Ved bruk av Exchange kan man kun sende ut ifra en adresse. Ønsker du å sende ut fra andre adresser må disse legges opp som POP3 kontoer. Ønsker du å endre avsenderadressen fra exchange-serveren, ta kontakt med vår supportavdeling.

 


Hvor store mail kan sendes og mottas via SmartSync?

Vi har en grense på 100 MB pr e-post. Er det en mail med mange vedlegg, så kan du dele opp denne slik at hver mail ikke overstiger 100 MB.

 


Hvordan endrer jeg mitt passord?

Dette gjør du via Outlook Web Access. Trykk her på ”Alternativer” og scroll deg ned til valget ”Endre passord”.

 


Jeg fikk synkronisert for litt siden, men ikke nå. Hva gjør jeg?

PDA/Smartphonen: Det første du må gjøre er å ta en soft reset av din PDA. Prøv så å synkroniser på nytt. Hvis det fortsatt ikke fungerer tar du kontakt med oss. Outlook: Sjekk din internetttilkobling. Hvis denne er ok, så kan du kan forsøke å starte Outlook på nytt

 

 


Webmail - Outlook Web Access

Jeg blir automatisk logget ut hele tiden

Velg ”Privat datamaskin” når du logger deg inn. Da vil du ikke bli automatisk logget ut like kjapt.